Gravity-Forms-Logo-WPsherpa

Inleiding

Na het lezen van deze handleiding weet je alles over het opmaken van formulieren via Gravity Forms binnen WordPress.

De volgende onderwerpen worden hierin behandeld:

  • Algemeen
  • Nieuwe formulier aanmaken
  • Veld toevoegen
  • Tabblad
  • Instellingen
  • Bevestiging voor op de website
  • Verwijzing naar pagina
  • E-mailnotificaties
  • Inzendingen
  • Formulier toevoegen

Algemeen

Om gebruik te maken van formulieren in WordPress, heb je de Gravity Forms Plugin nodig. Om toegang te krijgen tot de formulieren, staat er in het menu aan de linkerkant het volgende blokje.

  • Formulieren: overzicht van alle aangemaakte formulieren;
  • Nieuw formulier: optie om een nieuw formulier te maken;
  • Inzendingen: overzicht van de inzendingen per formulier;
  • Instellingen: toegang tot de algemene instellingen van Gravity Forms;
  • Import/Export: mogelijkheid om gegevens te importeren en exporteren;
  • Updates: status van eventueel beschikbare updates voor Gravity Forms;
  • Add-ons: mogelijkheid extra functionaliteiten te installeren;
  • Help: toegang tot de (Engelstalige) help documentatie van Gravity Forms.
Formulieren-WPsherpa
Wpadmin-formulier-WPsherpa

Als je op “Formulieren” klikt dan kom je op de algemene pagina van Gravity Forms uit.

Op deze pagina vind je alle bestaande formulieren, waarbij voor elk formulier diverse functionaliteiten worden weergegeven. Zodra je met de muis over een formulier gaat dan kan je:

  • Bewerken
  • Instellingen
  • Inzendingen
  • Vooraf bekijken
  • Dupliceer
  • Verwijderen

Nieuw formulier aanmaken

Als je een nieuwe formulier wilt aanmaken dan kies je in het menu de optie “Nieuw formulier”.
Vervolgens krijg je de titel en beschrijving van het formulier in beeld en kies je voor ‘Formulier maken‘.

nieuw-formulier-WPsherpa

Nadat het formulier aangemaakt is, wordt de pagina getoond waar het formulier ingevuld kan worden. De pagina bestaat uit twee kolommen. De linker geeft het gemaakte formulier weer, de rechterkolom toont de beschikbare velden die aan een formulier toegevoegd kunnen worden.

Aan de rechterkant van de pagina staan vier kaders, namelijk: standaard velden, geavanceerde velden, bericht velden en prijs velden.

  • Standaard velden: algemene velden en opties;
  • Geavanceerde velden: specifieke velden zoals, naam, adres en e-mailadres velden;
  • Bericht velden: website-gebruiker kan zelf een blog bericht in te zenden;
  • Prijs velden: mogelijkheid om producten te verkopen via Gravity Forms.

Veld toevoegen

Veld toevoegen aan het formulier. Je klikt vervolgens op het gewenste type veld. In onderstaand voorbeeld is het geavanceerde veld ‘Naam’ toegevoegd.
Door met de muis op het net aangemaakte veld te klikken kan het veld worden bewerkt, zoals het wijzigen van de naam of het toevoegen van een beschrijving.

WPsherpa-wpadmin-veld-beherenadv

Tabblad

De velden die aan een formulier wordt toegevoegd heeft naast de standaard instellingen ook geavanceerde instellingen. Naast elke optie staat een tekstballon met daarin een korte beschrijving waar de optie voor bedoeld is.

Formulier opslaan

Zodra het formulier afgerond is kies je voor ‘Update formulier‘. Het formulier wordt nu opgeslagen of bijgewerkt. Als er een uitgebreid formulier gemaakt dan is het aan te raden het formulier tussentijds regelmatig op te slaan.

Instellingen

De instellingen van een formulier vind je bovenin terug op de pagina, optie: ‘Instellingen’. Zodra je de optie hebt aangeklikt, dan wordt het volgende weergegeven:

Op deze pagina kunnen o.a. volgende instellingen worden gewijzigd:

  • Formulier basis: naam en beschrijving aan het formulier;
  • Formulier opmaak: positie aan waar de naam en beschrijving van een veld wordt getoond;
  • Formulier button: naam van de verzendknop worden aangepast;
  • Beperkingen: hier wordt aangegeven hoeveel inzendingen een formulier mag hebben of hoelang een formulier getoond moet worden;
  • Formulier instellingen: voegt een onzichtbaar veld (anti-spam honeypot) toe aan het formulier welke wordt ingevuld door SPAM-bots. Hierdoor weet Gravity Forms dat het een SPAM bericht is.
Instellingen-formulieren-WPsherpa
bevestiging-formulieren-WPsherpa

Bevestiging voor op de website

Zodra een formulier is ingevuld wordt er een bevestiging gestuurd dat het formulier succesvol is verzonden. Het bericht kan worden aangepast door op de instellingspagina de optie ‘Bevestigingen‘ te klikken.

Verwijzing naar pagina

Je kan ook verwijzen naar je pagina door bevestigingen van de gebruikers door te sturen naar een gespecificeerde pagina binnen de website. Het voordeel hiervan is dat de bevestigingen van een formulier meetbaar gemaakt kunnen worden in bijvoorbeeld Google Analytics.

Bevestiging-pagina-WPsherpa

E-mailnotificaties

Via de website kan er ook notificaties via een e-mail verzonden worden. De notificaties kunnen worden ingesteld via de optie ‘Notificaties’ op de instellingen-pagina.

Er kan onbeperkt aantal notificaties worden aangemaakt. Om de beheerder notificatie te bewerken kies ‘Bewerk‘ of kies ‘Nieuwe toevoegen‘ om een nieuwe notificatie toe te voegen.

Op de pagina kunnen de volgende opties worden ingesteld:

  • Naam: naam van de notificatie;
  • Versturen naar: waar de notificatie naartoe moet worden verzonden;
  • Afzender naam: naam van de afzender aan;
  • Beantwoorden aan: antwoordadres op te geven;
  • BCC: verstuur de bevestigingsmail ook onzichtbaar naar bijvoorbeeld een extra beheerder;
  • Onderwerp: geeft het onderwerp van de bevestigingsmail aan;
  • Bericht: geeft de inhoud van de bevestigingsmail;

Vervolgen kan je het updaten.

Nieuwe-notificaties-wpsherpa

Inzendingen

Alle inzendingen vanuit het formulier worden opgeslagen binnen Gravity Forms.

De inzendingen vind je:

  • Via het linker menu: Formulieren > Kies ‘Inzendingen’ bij het gewenste formulier;
  • Via het linker menu: Inzendingen > Kies het gewenste formulier;
  • Op de bewerk-pagina van een formulier > Kies bovenin de pagina ‘Inzendingen’.

Formulier invoegen

Nu het formulier is ingevuld en de bevestigingen en notificaties zijn ingesteld, kan het formulier worden toegevoegd aan een pagina of bericht.

Een formulier kan worden toegevoegd door bij het bewerken van een bericht/pagina het kopje ‘Formulier toevoegen‘ te kiezen. Deze staat boven de tekstverwerker van de beheerpagina.

Formulier-invoegen-WPsherpa
Gravity-Forms-Logo-WPsherpa

Hulp nodig?

Wil je dit liever door een professional uitvoeren? Heb je vragen die hierboven niet zijn beantwoord? Neem gerust contact met ons op, want wij helpen je graag!

Hulp nodig met jouw formulieren? Neem gerust contact met ons op. Wij helpen je graag!

Cookie monster verklaring

Wij serveren verschillende soorten cookies om u zo goed mogelijk te kunnen bedienen. Mocht u ze niet allemaal lusten dan kunt u dat aangeven bij instellingen.

Privacy policy | Sluit
Instellingen

Cookie monster verklaring

Bewerk uw cookie voorkeuren hieronder indien gewenst.

Google Analytics is een dienst van Google om statistieken van een website te verzamelen en gedetailleerd weer te geven. Het doel van deze dienst is om de beheerder van de website een duidelijk beeld te geven van onder andere de bezoekersstromen, verkeersbronnen en paginaweergaves.

Bekijk details.
Vergeet van welke cookies ik houd. Gewist!